سرما درمانی برای زگیل های تناسلی

سرما درمانی (کرایوتراپی) برای زگیل های تناسلی

ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) یکی از رایج ترین عفونت های مقاربتی (STI) است. HPV می تواند باعث ایجاد زگیل های تناسلی و سرطان های مقعد ، دهانۀ رحم ، دهان و گلو ، آلت تناسلی مرد ، واژن و مجرا شود. واکسن های HPV از انواع مختلف HPV در برابر عفونت محافظت می کنند ، با این حال ، پس از بروز عفونت از بین نمی روند.
انجمن سلامتی کانادا دو نوع واکس HPV را تأیید کرده است:

•    Cervarix® (HPV2)
•    Gardasil®9 (HPV9)

بررسی اجمالی درمان

سرما درمانی با فریز کردن زگیل های دستگاه تناسلی بوسیلۀ نیتروژن مایع ، آنها را از بین می برد .

•    پزشک نیتروژن مایع را به زگیل ها و اطراف آن اعمال می کند.
•    ابتدا بافت با نیتروژن مایع منجمد می شود. سپس ، اجازه داده می شود تا بافت ذوب شود. در صورت لزوم ، بافت دوباره منجمد می شود. زمان استفادۀ نیتروژن مایع به اندازۀ اندازه زگیل بستگی دارد .
•    اندازه و ضخامت زگیل ها ، تعداد و طول چرخه های یخ زدگی یا ذوب را تعیین می کند. حداکثر سه مرحلۀ درمانی ممکن است لازم باشد.
•    ممکن است در طول درمان احساس سوزش خفیف تا متوسط بوجود آید .
•    زگیل های تناسلی در مجرای ادرار یا مقعد معمولاً به بیشترین درمان ها احتیاج دارند زیرا ممکن است زگیل ها داخل دهانه باشند.

سرما درمانی معمولاً در مطب پزشک یا کلینیک انجام می شود. برای دیدن بهتر بافت غیر طبیعی ممکن است از یک ابزار بزرگنمایی استفاده شود.

انتظارات پس از درمان چیست ؟

زمان بهبودی به محل و تعداد زگیل های برداشته شده بستگی دارد. بهبودی معمولاً طی 1 تا 3 هفته اتفاق می افتد. پس از درمان ، موارد زیر ممکن است رخ دهد:

•    تحریک یا درد خفیف
•    تورم
•    ریزش بافت های مرده
•    ایجاد زخم و تاول

بیمارانی که سرما درمانی برای زگیل های دستگاه تناسلی خارجی انجام داده اند توصیه می شود در صورت مشاهدۀ موارد زیر بت پزشک خود تماس بگیرند :

•    تب
•    خونریزی ادامه دار
•    ترشحات با بوی بد یا مایل به زرد ، که ممکن است عفونت را نشان دهد
•    درد ادامه دار

تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و رفع درد از آمیزش جنسی خودداری کنید.

بیماران خانم
پس از درمان زگیل های واژن یا دهانۀ رحم باید موارد زیر را درنظر داشته باشند :

•    ترشح واژینال آبکی ممکن است حدود 1 تا 3 هفته ایجاد شود.
•    از دستمال های بهداشتی باید به مدت 2 تا 3 هفته به جای تامپون استفاده شود.
•    تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان ، معمولاً طی 1 تا 3 هفته از انجام رابطه جنسی یا دوش گرفتن خودداری کنید.

بیماران آقا
مردانی که برای زگیل های تناسلی در آلت تناسلی ، بیضه یا مجرای ادرار تحت درمان قرار می گیرند باید تا زمان بهبودی ناحیه تحت درمان و از بین بردن درد از رابطه جنسی جلوگیری کنند. این معمولاً بسته به اندازه ناحیه تحت درمان 1 تا 3 هفته است.

چرا درمان باید انجام شود ؟
سرما درمانی در صورت مشاهدۀ رشد زگیل های تناسلی در یک ناحیۀ کوچک (به ویژه نزدیک مقعد) که بسیار آزار دهنده است ،انجام می شود. در مواردی که زگیل های تناسلی به طور گسترده ای پخش شده اند از سرما درمانی استفاده نمی شود.

عملکرد درست سرما درمانی

متخصصان اتفاق نظر دارند که سرما درمانی می تواند در از بین بردن زگیل های دستگاه تناسلی مفید باشد. در برخی از مطالعات نشان داده شد که سرما درمانی در 90 مورد از 100 مورد رفع زگیل بسیار مفید بود اما بیش از یک جلسۀ درمانی ممکن است لازم باشد.
حذف زگیل های تناسلی عفونت ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) را درمان نمی کند. ویروس ممکن است پس از برداشته شدن زگیل ها در بدن غیرفعال باقی بماند.

خطرات
عوارض کمی بعد از سرما درمانی وجود دارد که ایجاد زخم خطر کمی محسوب می شود .
تعداد و شدت عوارض جانبی بستگی به تعداد چرخۀ یخ زدگی یا ذوب استفاده شده در حین سرما درمانی و میزان بزرگ بودن یک ناحیه دارد.

نکات مهمی که باید به آنها توجه کرد
در دوران بارداری می توان از سرما درمانی برای زگیل های دستگاه تناسلی خارجی استفاده کرد.
درمان زگیل های تناسلی ، ویروس پاپیلومای انسانی (HPV) ، ویروسی که باعث ایجاد زگیل های تناسلی می شود را درمان نمی کند. ویروس ممکن است پس از برداشته شدن زگیل ها در بدن غیرفعال باقی بماند. فردی که تحت درمان زگیل تناسلی قرار دارد هنوز هم می تواند عفونت را گسترش دهد. کاندوم لاتکس ممکن است به کاهش خطر ابتلا به HPV کمک کند ، اما از کل ناحیه تناسلی در برابر تماس پوست با پوست محافظت نمی کند.

تماس با اپکس
راه های ارتباطی